Comeniusproject: ‘Knocking on Europe’s door’IMG_6682

Aanleiding voor het project
Steeds meer worden wij als Friese Nederlander, ook Europeaan en wereldburger. Hoe eerder leerlingen leren om ons land en onze cultuur in perspectief te zien, des te makkelijker hebben ze het in het voortgezet onderwijs, tijdens hun studie en later, op de arbeidsmarkt. De basisschoolleeftijd is, naast de ideale leeftijd voor het leren van een vreemde taal, tevens dé leeftijd waarin kinderen nieuwsgierig zijn en ze open staan voor het verruimen van hun blikveld.

Doelstelling van het project
Het internationaliseringsproject kent, naast de directe samenhang met actief burgerschap binnen Europa, geïntegreerde doelstellingen voor leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers en curriculum. Het project ‘Knocking on Europe’s door’ kent specifieke inhoudelijke leerdoelen met als thema ‘het huis’ in de breedste zin van het woord zoals architectuur, recepten uit de keuken, planten en dieren in de tuin, etc.

De M.J. Tamsmaskoalle biedt de leerlingen een 2-jarig internationaliseringsproject dat zich richt op leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Naast de directe samenhang met actief burgerschap biedt het project, met als thema ‘Knocking on Europe’s door’, een beredeneerd, vakoverstijgend aanbod. Tijdens mobiliteiten (uitwisselingsbezoeken) waarbij Engels de voertaal is, delen leerlingen uit Portugal, Duitsland, Turkije, België en Zweden hun leefwereld en ervaringen met leeftijdgenootjes. We willen hiermee, op uitdagende wijze, de wereld van onze leerlingen vergroten. Daarnaast ontwikkelen zij de bereidheid, het vermogen en de kennis en vaardigheden om als burger een actieve bijdrage te willen en kunnen leveren binnen Europa.

Doelgroep
Schoolproject voor leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers, met name gericht op groep 7/8.

Looptijd van het project
2013-2015, 2-jarig project

Volg hieronder onze reisverslagen en natuurlijk zijn we tijdens de uitwisseling op Facebook.com/Tamsmaskoalle zodat u bijna live mee kunt genieten van onze mooie ervaringen!

Turkije (maart 2015)
Woensdag 11 maart gingen ik, Fleur, Kim, Margaretha, Jurre en Hylke-Jan naar Turkije. We moesten verzamelen op school en daarna reden we naar Schiphol. Toen we daar aankwamen moesten we afscheid nemen van onze ouders en gingen we nog op een groepsfoto. Toen liepen we naar binnen en brachten onze koffers weg. Daarna lieten we onze paspoorten contoleren en gingen meester Stijn en meester Jelle een kopje koffie drinken en mochten wij vrij lopen. Ik en Margaretha gingen opzoek naar een karretje en toen ging een iemand duwen en iemand ging erop zitten, het was echt heel erg leuk. Toen moesten we naar de gate maar eerst nog door de douane, we moesten best lang wachten bij de gate maar dat was wel erg leuk. Toen mochten we eindelijk het vliegtuig in, na ongeveer een uurtje vliegen kregen we een menukaart we konden kiezen tussen twee gerechten. Na ongeveer vier uurtjes vliegen kwamen we aan in Istanbul. Daar kregen we wat drinken van meester. Toen moesten we weer het vliegtuig in, daar kregen we een broodje, een soort van salade en een koekje. Toen we aankwamen moesten we onze koffers ophalen, natuurlijk waren we in de verkeerde hal, toen gingen we naar de andere hal en daar waren onze koffers. Toen we daar waren stond er al een meneer op ons te wachten. Er waren ook Zweedse jongens die gingen ook met ons in een bus. Ze waren erg irritant en lachte steeds, maar wij zongen steeds heel hard hetzelfde liedje. Toen kwamen we aan bij het hotel waar het meisje waar Fleur en ik in het gastgezin zitten te wachten op ons. Ze heette Aysenur en was erg aardig, haar ouders waren ook erg aardig tegen ons. Toen we aankwamen bij het huis kregen we nog eten, rijst en patat en een soort van vlees, het was erg laat en we hadden eigenlijk niet zo trek maar we aten het toch op, het was best wel lekker. Toen gingen we op bed want we moesten 6.30 opstaan want school begon om 7.00! Toen we de volgende ochtend aankwamen op school vonden ik en Fleur het best wel eng, iedereen keek ons aan, alle kinderen hadden donker bruin of zwart haar en ik heb blond haar! Toen gingen we op het plein met alle meisjes uit de klas van Aysenur een spelletje spelen met een bal. In het begin snapte ik het niet en deed ik het helemaal fout maar toen ik het snapte was het best wel een leuk spel. Toen bracht Aysenur ons naar binnen en gingen we naar Kim en Margaretha, dat vonden ik en fleur erg leuk. We gingen toen naar een soort van zaal met een podium, het leek wel een beetje op een bioscoop. We kregen allemaal optredens te zien, een volkdans, een meisje ging zingen, en een jongen maar dat ging helemaal mis met de microfoon. Daarna hadden we drie workshops. Fleur en ik begonnen met koken, we moesten een soort van Turks brood maken. Toen hadden we een workshop dans, en toen een workshop dat we stenen gingen beschilderen. Daarna zijn ik, Kim, Fleur vrienden geworden met een jongen uit België, hij heette Mauro. Daarna moesten we in de bus we gingen naar een stadje het stadje heten Beypazari, we gingen eerst naar een hele grote berg en daarna gingen we naar het dorpje. Het was daar erg gezellig en er waren allemaal tafels met dingen die je kon kopen, zoals armbandjes, magneten en nog veel meer. Van meester moesten we proberen om de prijs omlaag te krijgen. Toen gingen we naar een restaurant en kregen we echt hele vieze linzensoep.
En er stond ook een soort van Turkse melk. Het was yoghurt gemixt met zout en water. Meester was de enige die het lekker vond dus wij hadden al die hele grote glazen met die vieze melk bij meester neer gezetJ. De volgende dag gingen we naar Ankara we gingen een city trip maken. Eerst gingen we naar het Ataturk museum. Het museum was echt heel groot. Toen gingen we naar nog een saai museum en daarna gingen we naar een heel groot en mooi winkelcentrum!! Toen we weer bij ons gastgezin aankwamen kregen Fleur en ik nog 2 leuke cadeautjes van ons gastgezin. De volgende gingen we naar Cappadocia we moesten alleen eeuwig in de bus. Vier uur lang, het voelde als 5 uur en het was heel warm in de bus! Toen we daar aankwamen gingen we eerst naar een ondergronds museum, het was erg mooi en heel klein dus meester Stijn en meester Jelle moesten zowat de hele tijd bukken. Daarna mochten we nog wat dingetjes kopen en daarna moesten we weer eventjes in de bus. Toen gingen we naar een soort van mooie berg met heel veel toeristen en heel veel bussen, toen liep Fleur per ongeluk de verkeerde bus in. Daarna gingen we naar een restaurant en wat kregen we? Linzensoep… het was weer heel vies. Daarna gingen we naar een soort van buitenlucht museum dat was erg mooi alleen zijn we vaker met Chinezen op de foto geweest dan dat we hebben gekeken. Toen gingen we weer terug en weer heel lang in de bus. Toen kwamen we weer aan bij het gastgezin en gingen we gelijk op bed Fleur en ik waren echt doodmoe!
De volgende ochtend moesten we vroeg opstaan want we gingen vandaag weer naar huis. Maar eerst gingen we ontbijten vandaag aten we patatjes en je kon gewoon broodjes pakken net als de dagen ervoor. We moesten weer even in de bus en toen kwamen we er aan we brachten onze koffers weg toen gingen we in het vliegtuig naar Istanbul en toen we daar aankwamen  aten we daar een broodje toen gingen we in het vliegtuig naar Amsterdam en het coole was dat we in het vliegtuig tv’s hadden waar je films kon zien en spelletjes kon spelen helaas zat er een hele irritante mevrouw voor mij. Toen we in Amsterdam aankwamen moesten we lang wachten omdat we onze paspoorten moesten laten zien. Toen haalde we onze koffers op en gingen we naar huis.
Ik vond het echt een hele leuke reis maar na deze reis kan ik echt geen linzensoep meer zien!!
Sophie (8)
T2   T3   T4

Nederland (november 2014)
Laatst kregen wij bezoek in Nederland van ons project koEd. Ik kon drie nachten van te voren al niet slapen er kwamen twee Belgische meisjes bij mij. In huis Luna en Ella woensdag gingen we de hele buiten spelen  dat was heel gezellig. Avonds gingen we niet slapen natuurlijk we gingen de hele tijd kletsen en als mijn moeder Kwam deden we net als of als we sliepen donderdag liepen we met ze drieën naar school we Deden eerst de optredens  ze verdeelden de kinderen over de klassen  jammer genoeg zaten ze Niet bij mij in de klas toen gingen we naar de boerderij van kim  en daar na gingen we Middags eten en toen. gingen  toen gingen we weer naar school we moesten crea  we gingen Een kussen versieren met zen vieren ik Luna Ella en Jessica. Daarna gingen we naar de ijshal te schaatsen Luna en ik gingen zelfschaatsen en Ella ging Daar bij de moeilijke groep toen gingen we weer naar huis en toen gingen we naar de avond Waar hapjes waren  groep 7-8 deed nog het optreden toen gingen we mascottes uit wisselen. En toen mochten we eindelijk lekker eten we gingen best vroeg  naar huis omdat Ella buikpijn. Vrijdag gingen we naar de Zaanse schans  Luna Ella en ik met onze groep moesten  eerst Naar de molens  we gingen de laatste tien minuten namen nog even een kijkje in de molen. Toen moesten we heel snel lopen naar het Museum daar gingen  we een chocolade verpakking. Maken ik had de Djura chocolade en Luna  en Ella het zelfde. Zaterdag gingen we relaxt doen we hadden stiekem chips gepakt toen mijn moeder er niet was haha avonds gingen we natuurlijk kletsen dat ene meisje wou niet terug. Het was  een super Coole beleving!
Djura (7).
N1n   N2   N3

België (september 2014)

We gingen om half negen naar school. We gingen in de hal staan wachten tot het bijna half negen was. Later gingen we de koffers en tassen in de auto/bus doen. En we wachten tot we weg gingen. Iedereen zwaaide naar ons. Later gingen we weg. We moesten 3 uur rijden tot we er waren tussendoor deden we ook wel een spelletje. Later gingen we naar een hotel daar gingen we wachten op ons gastgezin. Later vonden we het gastgezin. Ze heten: Simeon Philips Zowya en Victoria. Ze hadden een hele mooie BMW we mochten ook uit het raam hangen. Dat was het aller leukste. En het was echt heel aardig [het gastgezin] we mochten alles doen wat we maar wouden.  Behalve het huis in brand steken enz.    het leukste vond ik de film kijken met zijn  allen. We zijn ook naar de school geweest de volgende dag. Die was echt super groot. Er waren twee speelpleinen die super groot waren. Onze school past er denk ik wel 6 keer in past. En er was ook nog een speelbos die ook groot was . Dan moest je kampen bouwen en later kwam er een oorlog.    Zaterdag was er ook een interculturele avond. Daar waren allemaal hapjes enz. De kinderen uit Nederland, Zweden, Turkije, Duitsland, Portugal, België [Eeklo] Die kregen een kruisje op hen hand en dan mogen ze gratis drinken hebben. De volgende dag zijn we naar het zilvermeer gegaan en daar hebben we gezwommen. En gewaterfietst. En daarna hebben we nog wat Vlaamse friet gekregen. Daarna zijn we naar school gereden en daar werden we opgehaald door de moeders en papa’s.
Sybren (7).
B21   B22   B24nDuitsland (mei 2014)Jessica, Kim, Jarco, Allard, meester Stijn en juf Maaike zijn naar Duitsland geweest.

Dag 1
Eerst gingen we met een grijs huurbusje naar Duitsland toe. Toen we daar aankwamen zijn we naar het hotel van de juffen en meesters geweest. Daar waren de gastgezinnen. Toen gingen we naar de gastgezinnen toe.

Dag 2
Toen hadden we een brunch op school. De rest van de dag hadden we vrij. Toen moesten de gastgezinnen ons vermaken.

Dag 3
Maandag moesten we naar die school.Daar moesten we heel vroeg naar toe. Daar kregen we een button met onze naam er op en kregen we les. Daar deden we een spel. Daarna gingen we naar een grote ruimte voor het welkom. Toen hadden we pauze. Daarna hadden we les (sporten, zwemmen of origami). Toen hadden we weer pauze. Daarna hadden we weer les (sporten, zwemmen of origami). Nog een pauze. Naar een marinehaven en een onderzeeër. Toen hadden we vrije tijd op het strand. Die avond hadden we een interculturele avond op school en tegelijkertijd een diner in een ruimte ernaast.

Dag 4
We gingen naar een Vikingmuseum. Toen hadden we lunch. Toen gingen we naar Flensburg. Daar gingen we naar een ontdekkingsmuseum en daarna hadden we er vrije tijd. Toen gingen we terug naar school en naar de gastgezinnen.

Dag 5
Eerst zijn we naar die school gegaan. Toen vertrokken we naar een speeltuin. Daarna gingen we met het huurbusje terug naar Nederland.  We hadden onderweg veel stops.

Jessica (7).
D1   D3   D4

België (maart 2014)
Woensdag gingen we vertrekken naar Belgie . Na dat we drie uur in het busje hadden gezeten waren we in Brussel. Daar moesten we wachten op de kinderen van de andere landen.Daarom gingen we in het atonium kijken. Het was een mooi en groot gebouw.We gingen met de lift naar de bovenste bal. Het uitzicht was heel mooi. Daarna zijn we naar de grote markt geweest. Daar gingen we verzamelen. Toen iedereen bij elkaar was gingen we een beeld bekijken en manneke pies. Na dat we klaar waren mochten we souveniertjes kopen. Meester Stijn trakteerde ons op een brusselse wafel, die waren heerlijk . Toen gingen we naar het treinstation. Daar gingen we met de trien naar Gent en van Gent naar Eklo ,maar de trein had vertraging. Dus de trein naar Eklo hadden we gemist. Na een uur was de trein er weer . Om 10: 45 waren we aan gekomen bij de gastgezinnen. We gingen gelijk slapen. Donderdag gingen we op school verzamelen. Toen iedereen binnen was ging iedere groep een toneel stukje doen om alle landen welkom te heten . Na dat alle groepen waren geweest hadden we pauze. daarna gingen alle kinderen uit de andere landen naar een groep. Alle groepen hadden een naam . Laura en Marte zaten bij de zeepaardjes dat waren de jongste. ’s Middags gingen we naar de vrituur. Daarna kregen we een rondleiding door Eklo. Vrijdag hadden we een fietstocht van 36 km . We hadden tussendoortjes gekregen . We fiesten langs een kreek, een onderwater gelopen land. Zaterdag om 11:45 gingen we naar Gent daar kregen we een Turkse pizza. Na de heerlijke pizza kregen we een rondleiding door Gent. Een meneer vertelde een verhaal over Gent. Het was een mooie stad en we moesten foto’s zoeken in Gent. Zondag om 11:00 gingen we naar een speelplek ergens in Eklo. Daar gingen we ’s middags piknikken en spelen .  Rond 14:00 gingen we terug naar Nederland en onze ouders knuffelen.
Laura en Marte (6).
B11   B13   B14

Portugal (november 2013)
We gingen om kwart over drie weg van school naar Amsterdam. We gingen eerst naar de gate we moesten door een slang het vliegtuig betreden. We gingen om vijf voor zeven vliegen daarna gingen we naar de dochter van de directrice. Daar zette we de koffers neer daarna  gingen we naar het gastgezin we hadden het erg leuk. Want we waren naar een soort museum geweest en we waren op de hoogste top van Vidiguera  we gingen ook naar de mc donalds daarna gingen we naar de gastgezinnen. Toen gingen we naar school dat was leuk. We gingen de laatste dag afscheid nemen van school en het gastgezin. Toen gingen we vliegen maar we misten de gastgezinnen. En het mooie weer ook!